Oświetlenie w aucie – co warto o nim wiedzieć?

Oświetlenie w aucie – co warto o nim wiedzieć?

Jazda samochodem niewątpliwie w wielu sytuacjach znacznie ułatwia człowiekowi życie. Współcześnie wiele osób nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania bez auta, które pozwala szybciej dotrzeć do pracy, szkoły czy różnego rodzaju punktów handlowo-usługowych, urzędów czy wreszcie miejsc gwarantujących rozrywkę i relaks (mowa na przykład o wyjazdach na urlop). Niestety wciąż wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wielką odpowiedzialnością jest tak zwane „wsiadanie za kółko”. Na bezpieczną jazdę wpływa przynajmniej kilka czynników. Przede wszystkim znajomość przepisów oraz w pewnym sensie także doświadczenie, dzięki któremu kierowca nabywa pewnego rodzaju obycia. Z drugiej strony zbyt duża pewność siebie także może okazać się zgubna. Jakby jednak nie było, bezpieczeństwo to nie tylko umiejętności i świadomość kierowcy. Warto również zaznaczyć, że komfortowa i bezpieczna jazda wiąże się oczywiście ze sprawnym pojazdem. Przegląd powinien być wykonywany przynajmniej raz do roku, dzięki czemu właściciel pojazdu może szybko poznać, a następnie naprawić wszystkie wątpliwe usterki. Maszyna jest tylko maszyną, dlatego popsuć może się w zasadzie wszystko. Bardzo ważnym elementem, którego awarii nie można zbagatelizować jest między innymi odpowiednie oświetlenie w aucie. Dzięki niemu poruszanie się po drodze staje się wygodniejsze i oczywiście bardziej bezpieczne. Jak zatem prawidłowo zadbać o światła samochodowe?

Światła mijania w dzień w Polsce

Polscy kierowcy mają obowiązek poruszania się po drodze z włączonymi światłami mijania. Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, jeszcze całkiem do niedawna, takie wytyczne nie istniały. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia władze wprowadziły co prawda obowiązek jazdy przy włączonych światłach, jednak ten obowiązywał wyłącznie w określonych miesiącach. Najpierw chodziło daty pomiędzy pierwszym listopada a pierwszym marca. Nieco później wspomniany okres rozszerzono na daty pomiędzy pierwszym dniem października a ostatnim dniem lutego. Obowiązek jeżdżenia z włączonymi światłami przez cały rok pojawił się stosunkowo niedawno, bo dopiero w roku dwa tysiące siódmym. Alternatywnie zamiast świateł mijania można stosować światła do jazdy dziennej.

Światła mijania w dzień za granicą

Obowiązek jazdy z włączonymi światłami nie obowiązuje wszędzie. Nie wprowadzono go na przykład w Wielkiej Brytanii. Wydaje się jednak, że w przypadku Europy w większości krajów ów wymóg sprawnie funkcjonuje od lat. Przykładem mogą być chociażby kraje skandynawskie, Czechy, Słowacja, Węgry czy Włochy. Ustawa związana ze wspomnianymi zagadnieniami w wielu miejscach wywołuje kontrowersje. Według niektórych specjalistów włączone światła wpływają na zwiększenie liczby wypadków. Próba uchylenia ustawy pojawiła się także w Polsce, chociaż jak widać, były to działania nieskuteczne. Wydaje się, że przynajmniej na chwilę obecność większość widzi w światłach samochodowych raczej możliwość polepszenia bezpieczeństwa, aniżeli jego obniżenia. Szczególnie, gdy mowa o trudnych warunkach atmosferycznych (mgła, opady etc.) oraz o jeździe w godzinach nocnych.

Przyczyny awarii świateł

Usterki związane z oświetleniem samochodowym mogą mieć bardzo różne źródła. Najczęściej kierowcy oddają auto do warsztatu, ponieważ nie mają pojęcia, co dzieje się z ich pojazdem. Wydaje się jednak, że w niektórych przypadkach można z dość dużą precyzją ocenić wstępnie, w czym leży problem. Rozeznanie pozwoli z kolei przygotować się na koszty naprawy. Jakie awarie można zatem wymienić wśród najczęstszych, jeśli mowa o usterkach związanych z niedziałającym oświetleniem samochodowym?

Nie zawsze chodzi o żarówkę

lampyAwaria oświetlenia najczęściej kojarzy się oczywiście z przepaloną lub wypaloną żarówką. Jest tak zresztą nie tylko w przypadku pomieszczeń domowych, ale także jeśli mowa o samochodach. Okazuje się jednak, że nie zawsze słabe światła zwiastują przepalenie żarówki. Auta mające na swoim koncie kilka lat ciężkiej pracy pod wieloma względami w pewnym momencie zaczynają się niszczyć. „Choroba wieku” może dotknąć części, w tym szkła zakrywające odpowiednio dobrane lampy. Na skutek wielu czynników zewnętrzna część obudowy lampy może stać się pożółkła lub zostać zarysowana i najogólniej rzecz ujmując zniszczona. W zależności od stanu szkła mechanik może zaproponować wymianę obudowy lub wykonać tak zwaną „polerkę”, czyli zetrzeć za pomocą specjalnych specyfików zniszczoną i brudną warstwę. Warto pamiętać, że zatarte szkło w dużej mierze ogranicza siłę padającego światła, dlatego warto w przypadku podobnego problemu szybko naprawić usterkę.

Problem od wewnątrz

Brudne czy zarysowane szkło to tylko jeden element mogący wpływać na ograniczone światło rzucane przez lampy podczas jazdy. Żadna żarówka nie będzie służyła pojazdowi wiecznie, dlatego zanikające i słabe światło może wiązać się również z kończącą się żywotnością zainstalowanego światła. Na rynku można dzisiaj znaleźć naprawdę różnorodne żarówki, a ich wybór zależy od indywidualnej decyzji kierowcy. Warto w tym przypadku radzić się także mechaników, ponieważ ci najszybciej i najskuteczniej dobiorą odpowiednie szkło do danego modelu auta.

Oświetlenie jest w samochodzie bardzo ważne. Wpływa bowiem nie tylko na bezpieczeństwo kierowcy, ale także na bezpieczeństwo jego pasażerów czy wreszcie innych osób poruszających się jako kierowcy i piesi w najbliższej okolicy. Warto pamiętać, że odpowiednie oświetlenie to nie wszystko. Po drodze należy poruszać się przede wszystkim z rozwagą i rezerwą.

Zostaw swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *