Jak wytypować dobry lokal dla swojej firmy?

Jak wytypować dobry lokal dla swojej firmy?

Wybór odpowiedniego lokalu dla własnej firmy nie należy do najłatwiejszych, przede wszystkim dlatego, że niezbędne jest uwzględnianie szeregu czynników, z których obecności nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Zakup lub wynajem biura jest decyzją wiążącą, która może mieć bezpośredni wpływ na sukces całego przedsięwzięcia, dobrze więc wcześniej przemyśleć czego tak naprawdę poszukujemy i na co powinniśmy zwracać uwagę, żeby jak najlepiej docierać z oferowanymi przez siebie usługami. Lokale użytkowe rzadko kiedy mają ceny porównywalne do tych, posiadanych przez mieszkania, dlatego też trudno oczekiwać, że ich wartość będzie niższa lub przynajmniej porównywalna. Wynajęcie biura – zwłaszcza w nowoczesnych biurowcach i dobrych lokalizacjach – wiąże się zwykle z koniecznością płacenia wysokiego czynszu, przed przystąpieniem do sporządzenia umowy niezbędne jest zatem dobre rozplanowanie wydatków i sprawdzenie co tak naprawdę bardziej nam się opłaca.

Właściwie wytypowana nieruchomość stanowi wizytówkę firmy na tle konkurencji, niezbędne jest zatem dokładne przestrzeganie powiedzenia: „jak cię widzą, tak cię piszą”. Na co jednak w pierwszej kolejności zwracać uwagę? Z pewnością na lokalizację. Położenie biura ma znaczenie strategiczne, które oczywiście uzależnione jest od rodzaju biznesu, który prowadzimy. Jeżeli zależy nam na pozyskiwaniu nowych klientów, którzy będą mieli odwiedzić naszą siedzibę praktycznie „z ulicy”, najlepszym rozwiązaniem jest ulokowanie się w przestrzeni, przez którą przewija się najwięcej osób. Zupełnie inaczej jest wtedy, kiedy prowadzimy działalność nakierowaną na konkretnych odbiorców lub też kiedy nasza działalność ogranicza się do przestrzeni wirtualnej. Wtedy zwykle lokalizacja nie ma większego znaczenia. Faktem jest jednak, że położenie może mieć istotne znaczenie, zwłaszcza wtedy, kiedy okolica cieszy się dobrą renomą, a wokół znajdują się atrakcyjne wizualnie lub bardzo charakterystyczne punkty. Z pewnością takiego typu obiekty posiadają największe polskie miasta – oferujący lokale Poznań, Wrocław, Warszawa, Gdańsk czy wiele mniejszych miejscowości. Analogicznie podobne strony posiadają także inne miasta. Nie mniej istotny jest sam dojazd do celu, przede wszystkim dlatego, że działalność nakierowana na obsługę klienta zwykle sprawdza się lepiej w okolicach największych dróg przejazdowych. Istotna jest więc cała infrastruktura oraz otoczenie, przede wszystkim dlatego, że niezbędne jest zaplanowanie lokalizacji i liczby miejsc parkingowych, usytuowanie przystanków autobusowych i tramwajowych, uwzględniając najczęstsze środki transportu, którymi będą poruszać się nasi klienci.

liczenie zyskówOczywiście troska o klientów powinna iść w parze z troską o samych pracowników, ponieważ i oni muszą mieć możliwość sprawnego docierania do miejsca pracy. Nie mniej ważne jest usytuowanie lokalu względem nieruchomości – najatrakcyjniejszą opcją jest możliwość pozyskania lokalu wolnostojącego, jednak zwykle pociąga to za sobą niezwykle wysokie koszty wynikające z opłat czynszowych oraz dodatkowych kosztów – związanych chociażby z odśnieżaniem czy ogrzewaniem całego budynku. W zależności od potrzeb i indywidualnych preferencji można więc wybierać lokale w nowoczesnych biurowcach, zabytkowych kamienicach, a nawet osiedlach mieszkaniowych – o ile taka opcja będzie dla nas komfortowa. Im mniej skomplikowany dojazd i układ pomieszczeń, tym lepiej, dlatego też dobrze dopasowywać lokal do charakteru własnego przedsięwzięcia. Oferujący lokale zwykle posiadają ofertę dostosowaną do różnych typów usług. W ich obrębie znaleźć więc można i przeszklone biurowce i obiekty wolnostojące, nie powinno się więc mieć większego problemu ze znalezieniem najodpowiedniejszego miejsca do pracy. Rodzaj działalności pociąga jednak za sobą podjęcie decyzji co do wielkości obiektu, dobrze więc przemyśleć w jakim tempie chcemy się rozwijać i czy w najbliższym czasie nasza firma powiększy się o kolejnych pracowników oraz zaplecze technologiczne. Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, dobrze zainwestować w większy lokal lub też miejsce, które pozwoli nam na elastyczne powiększanie przestrzeni. Taką opcję umożliwiają już nowoczesne biurowce, w których istnieje możliwość wynajęcia dwóch pomieszczeń i swobodne połączenie ich ze sobą, kiedy nastanie taka potrzeba. Planowanie własnego rozwoju jest też istotne z punktu praktycznego – nie pojawi się konieczność ciągłego przenoszenia się z miejsca na miejsce, niekorzystna w przypadku, kiedy współpracujemy ze stałymi klientami.

Przestrzeń w miejscu pracy jest bardzo istotna z punktu widzenia pracowników, którzy muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki do wykonywania swoich codziennych obowiązków. Im więcej przestrzeni będą mieć, tym lepiej, niezbędne jest zatem uwzględnienie także ich komfortu. Praca w ciasnym pomieszczeniu, w którym wszyscy patrzą sobie na ręce z pewnością nie należy do idealnych, pracownik powinien mieć więc dla siebie przynajmniej 5m2. Kolejnym ważnym elementem są dodatkowe cechy obiektu – kształt, układ pomieszczeń czy rozmaite udogodnienia, takie jak windy, podjazdy dla niepełnosprawnych, ochrona, monitoring, układy klimatyzacji oraz dobrze zaprojektowane oświetlenie. W przypadku własnej działalności o wielu czynnikach decydują też ustawy i prawne przepisy, trudno więc zakładać, że będziemy mogli działać tylko i wyłącznie na własną rękę. Najsurowsze obostrzenia pojawiają się zwykle w branżach związanych z żywieniem i opieką nad dziećmi, niemniej jednak działanie zgodne z przepisami obowiązuje każdego przedsiębiorcę, niezależnie od tego, czym tak naprawdę się zajmuje. To, jakiego rodzaju lokal wybierzemy uzależnione jest od rodzaju prowadzonej przez nas działalności, jak jednak widać możliwe jest wytypowanie takich czynników, które mają bezpośrednie znaczenie niezależnie od tego, czym tak naprawdę się paramy. Lokalizacja, dojazd, infrastruktura, metraż oraz dodatkowe udogodnienia są ważne zarówno dla firm nastawionych na obsługę klienta, jak i tych, które działają bez pośrednictwa osób trzecich. Dobrze więc dobrze przemyśleć swoje działanie i dużo wcześniej zaplanować to, gdzie i jak chcielibyśmy rozwijać swoje przedsięwzięcie.

Zostaw swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *